کد مطلب:369410 جمعه 22 بهمن 1395 آمار بازدید:311

مسئولیت امام سجادعلیه السلام
 امام اگر بخواهد آن هدف را تعقیب کند سه مسئولیت بر دوش خود حس می کند :




اولا- باید معارف دین را به مردم زمان خودش تعلیم دهد .




ثانیا - مسئله امامت که یک مسئله مهجوری شده و کلا ازذهن ها




دور شده و یا بد معنا شده ، برای مردم تشریح و درذهن های مردم بازسازی شود . چون بالاخره جامعه ، امام داشت و آن عبدالملک بود . مردم او را امام می دانستند . امام سجاد علیه السلام باید برای مردم معنای امامت ، جهت امامت ، شرایط امامت و آن چیزهایی را که اگر نباشد ، کسی نمی تواند امام باشد ، تشریح کند .




ثانیا : بگوید من امامم ، یعنی آن کسی که باید در آن جا قراربگیرد منم . این سه کار را امام سجاد علیه السلام باید می کرد . بیشترین تلاش را امام بر روی کار اول گذاشته است . چون همان طوری که گفتیم زمینه ، زمینه ای بود که نوبت به مساله «من امامم نمی رسید .




باید این مردم درست می شدند ، باید اخلاق مردم درست می شد ، کلمات امام سجادعلیه السلام بیشتر بینش معارف است ، امام معارف را در اساس دعا بیان می کند ، چون همان طوری که گفتیم اختناق در آن دوران و نامساعد بودن وضع ، اجازه نمی داد که امام سجادعلیه السلام با آن مردم بی پرده و صریح حرف بزند ، نه فقط دستگاه ها نمی گذاشتند مردم هم نمی خواستند ، اصلا آن جامعه یک جامعه نالایق و تباه شده و ضایع بود که باید بازسازی می شد .




34 و 35 سال ، از سال 61 تا 95 زندگی امام سجاد علیه السلام این طور گذشته ، البته هر چه می گذشت ، وضع بهتر می شد لذا درادامه همان حدیث «ارتدالناس بعدالحسین امام صادق علیه السلام می فرماید : بعدا مردم ملحق و زیاد شدند (3) و می بینیم که همین طور است و دوران امام باقر علیه السلام که می رسد وضع فرق کرده است .




این به خاطر زحمات 35 ساله امام سجاد علیه السلام است




. درکلمات امام سجاد علیه السلام توجه به کادر سازی هم هست .




این زندگی امام سجاد علیه السلام است که در طول 35 سال آرام آرام آن محیط تاریک و ظلمانی و آن مردم غافل و بی خبررا از چنگ شهوات از یک طرف ، و تسلط دستگاه ها از طرف دیگر خلاص می کند و مجموعا یک عده و یک مجموعه مؤمن ، علاقه مند و صالحی که بتوانند قاعده ای شوند برای کارهای آینده به وجود می آورد .




بر بیان مقام معظم رهبری مدظله باید افزود که مجموعه صحیفه سجادیه که در 19 باب جمع بندی و به صورت فهرست موضوعی ارائه شده ، نشان دهنده یک تشکیلات سازمانی انسان ساز است که ظاهرش دعا و باطنش ساختن گروه های ویژه مقابله با ظلم و ستم است . حتی عنوان اول دعاها نیز پوشش است ، یعنی عناوین ، بازگوکننده محتوانیست ، محتوا سازنده است ، و عنوان دعا و التجا و . . . .